BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 22 Januari 2011

STRAIGHT MAKEUP

Straight make up merupakan make up yang menyediakan kulit tampak lebih halus, licin dan sihat. Malah solekan ini juga menjadikan wajah yang rosak atau tidak seimbang dilitupi dengan solekan sebegini. Sekiranya kulit yang kering boleh ditangani dengan adanya pelembap supaya ia dapat mengawal kulit yang kering menjadi lebih sekata. Mata dan alis adalah alat komunikatif terbesar dalam gudang pelakon. Mereka adalah ciri yang paling ekspresif pada wajah. Grease atau bayangan kayu diterapkan pada kelopak mata dan keluar dicampur ke arah tulang alis sebelum ia diterapkan dan eye shadow kering digunakan sendiri atau untuk memperhebat dan menyentuh warna di bawahnya. Dark eye shadow atau gemuk memperdalam soket mata, mencipta kesan seperti tengkorak. Nuansa coklat dan abu-abu yang terbaik untuk individu dengan berkulit wajar. Individu dengan menggunakan bayangan berkulit coklat lebih ringan seperti roti panggang kuning, cendawan atau lembut. Liquid eyeliner, eyeliner kuih, atau pensil alis digunakan untuk aksen dan rangka mata. Terdapat dua cara untuk garis tutup atas mata iaitu mata burung hantu atau mata almond. Mata burung hantu digunakan untuk memperluaskan mata dan melibatkan menggunakan garis yang lebih berat di tengah tudung. Mata berbentuk almond dibuat dengan memanjangkan keluar garis luar sudut luar mata. Garis bawah dibuat dengan menggunakan alat yang sama digunakan pada penutup atas. Jalur ini bermula satu perempat inci dari sudut bahagian dalam mata. Ruangan tambahan yang diperlukan untuk membuka mata.


Kemudian Maskara digunakan untuk menambah perhatian tambahan untuk mata. Maskara kekurangan Black adalah yang paling popular dan sering digunakan oleh wanita berkulit coklat. Bulu mata bawah yang dilapisi dengan maskara dan untuk mengelakkan penggunaan bulu mata palsu, proses serbuk layering dan maskara digunakan untuk memberikan ketebalan yang sempurna. Walaupun mata adalah ciri yang paling ekspresif pada wajah, mata dan telinga penonton mengikuti gerakan mulut untuk memahami perkembangan permainan itu. Jika bibir seorang pemain adalah kurang matang atau overplayed, mereka akan mengurangkan dari pemain dan prestasi. Sebagai Peraturan umum adalah: semakin besar mulut, semakin dalam nada lipstik. Namun, pelakon seharusnya tidak muncul "semua mulut".Berkulit wajar menggunakan nuansa lipstik seperti pink dan garang. Berkulit Brown yang dipertingkatkan dengan warna garang dan oren. Lipstik merah dicadangkan untuk teater besar dan penggambaran karakter. Warna coklat kemerahan atau pensil coklat digunakan untuk memberikan definisi pada bibir. Lipstik pada laki-laki dapat dilihat seperti boneka. Lelaki menggunakan lipstik alami berwarna ringan digunakan supaya ia tidak kelihatan pucat dan tidak melebihi warnanya dari wanita.


Oleh kerana pelakon pentas dilihat dari jauh dari pelakon di layar, sangat penting bahawa makeup mereka lebih dramatik dan profesional dilakukan. Banyak institusi pendidikan tinggi mempunyai jabatan drama di mana semua aspek teater diajarkan, termasuk seni teater makeup. Beberapa lembaga berdikari dan juga menyediakan kelas makeup teater, dan bahkan kursus dalam talian yang sedia. Melalui latihan, makeup artis belajar bagaimana pentingnya teknik seperti koordinasi tangan-mata, kemampuan untuk menggambar garis lurus dan bentuk konsisten, kreativiti, rawatan yang baik dan kebiasaan kebersihan peribadi. Makeup artis banyak yang mengkhususkan diri dalam makeup teater supaya membina portfolio untuk menunjukkan kepada pelanggan mereka dan majikan. Banyak dari mereka bekerja sebagai freelance makeup artis atau bekerja untuk jenama kosmetik di department store.
 


J. Michael Gillette 2005. Theatrical Design and Production. Mc Graw Hill Higher Education : University of Arizona.

Gill Davies 2001. Creative Your Own Stage Make up. A&C Black London.


0 ulasan:

make up

make up
darah